donderdag 9 juni 2022

Vriend

 

Wie een goede vriend heeft zal hem beslist niet willen missen, want een goede vriend is goud waard.
Vriendschap kan op vele manieren ontstaan, maar nogal eens speelt een emotioneel geladen gebeurtenis er een bepalende rol in.
Zo leerden Wil en ik elkaar weliswaar kennen in de Justus, het pension waar coassistenten waren gehuisvest in de weken dat ze moesten leren zelfstandig een geboorte te begeleiden. Daar had je veel tijd en omdat we de jongsten en net nieuw binnen gekomenen waren trokken we met elkaar op.
Jaren later toen het me slecht ging ontmoette ik hem toevallig weer. Hij nam me mee naar huis en toen begon de vriendschap die een heel leven lang duurde.

                        (klik op lees meer)

Als er in je leven geen vervelende dingen gebeuren kun je jezelf gelukkig prijzen. Maar "elk nadeel heb zijn voordeel" zei Cruyff en soms zijn het onaangename omstandigheden die een vriendschap doen ontstaan en verdiepen. Zo'n relatie moet natuurlijk wel onderhouden worden, maar als beiden beseffen welke schat hen in de schoot is geworpen kan zo'n vriendschap een enorme verrijking van hun leven worden.

Al vele jaren was ik een fan van Huub Oosterhuis liederen. Zijn teksten troffen zo goed de kern van wat geloven was en wisten zo het verlangen naar God te verwoorden dat ze me vaak diep ontroerden. Toen dan ook onze vriend Hilbrand me wees op Huubs boek "Vriend voor het leven" heb ik dat gekocht en verslonden. Daarin vond ik veel van wat ik voelde onder woorden gebracht en opeens had ik een naam voor dat stemmetje in mijn binnenste (waarover ik al eerder schreef)…

Niemand kan uitleggen wie of wat God is, maar Huubs metafoor "Vriend voor het leven" drukt goed uit wat God in een mensenleven zijn kan. God leeft ons hele leven met ons mee, hoort onze zuchten, begrijpt onze zorgen en bemoedigt ons. Hij is tegelijk Biechtvader en Trooster, Reisgenoot en Raadgever. Maar verwacht wel dat wij ook proberen te doen wat Hij van ons verwacht.

Zijn vriendschap wordt ons aangeboden, maar "werkt" alleen als ze beantwoord wordt. Net als bij menselijke vriendschap moet je er in investeren, vertrouwen geven, je leven er naar richten en voor anderen als een vriend zijn, nemen en geven...

Ik kan niet beloven dat je leven dan zonder problemen verloopt maar met God als vriend sta je er niet alleen voor...

Gelukkig maar.

Geen opmerkingen: