Over mij




IMPRESSUM
Dit blog "gelukkig-maar" wordt strikt privé geschreven en beheerd door Henk van Riezen
Ik ben Nederlander, gepensioneerd, en woon al vele jaren in Lenzburg, Zwitserland.
Ik ben te bereiken via "Opmerkingen" onder elk artikeltje, en via hvanriezen@gmail.com

Elke donderdag verschijnt een nieuw stulkje 
En als u zou willen kunt u zich bij mij opgeven om elke keer als ik nieuwe stukjes plaats gewaarschuwd te worden.


Ter kennismaking

Ik Henk van Riezen, ben een "oude man", die na vele rugoperaties gedoemd is zich met een scootmobiel voort te bewegen, maar geestelijk niets aan beweegllijkheid heeft verloren. Met de verhaaltjes van van der Hulst groot geworden was het voor mij vanzelfsprekend te geloven in de goedheid en liefde van God.

Maar al vroeg kwam mijn geloof in conflict met de werkelijkheid en ik vroeg me af wie God eigenlijk was en wat er van al die vaak ontroerend mooie verhalen uit de bijbel "waar" was.

De bijbel vertelt dat God steeds weer met mensen in contact trad. Deze God noemde zichzelf "Ik ben er" (voor jullie ben ik er altijd) en is een bewogen, goede, liefdevolle, lankmoedige, rechtvaardige en bevrijdende macht, een onkreubare, trouwe, positieve macht, die zijn Joodse volk "vrij wilde maken" van alle afhankelijkheden en hen wilde leren, hoe ze zouden moeten leven. Die "leer" werd later werd samengevat in de woorden "God liefhebben en je medemens als jezelf".

Maar lang voor de bijbel verhalen werden opgeschreven hadden mensen al over God nagedacht en geconcludeerd, dat een God bepaalde eigenschappen zou moeten hebben om God te kunnen zijn: Hij zou "almachtig" moeten zijn, alles in de hand hebben en overal voor veranwoordelijk zijn, zo'n God gebiedt en handhaaft zijn geboden. Die idee is in veel van de oude bijbelverhalen terug te vinden en ook de Joodse leiders uit Jezus' tijd geloofden dat God gehoorzaamheid eiste .

Gods bemoeienis mondde tenslotte uit in het optreden van Jezus, die leerde dat de bedoeling van de "geboden" was dat de mensen "goed" met elkaar om zouden gaan. Hij zei God is liefde en God laat barmhartigheid voor recht gelden en daarmee kwam Hij in conflict met de opvattingen van de Joodse leiders. Hij, die God zijn Vader noemde werd daarom door hen als opstandeling uitgeleverd aan de Romeinse bezetter en door hen gekruisigd.

De bijbel vertelt vervolgens hoe Jezus na zijn dood "levend" aan zijn volgelingen verscheen.

In wat ik geloof speelt Jezus een centrale rol.
Van veel verhalen, die in de bijbel rond Jezus' geboorte en eerste levensjaren verteld worden, vraag ik me af waar de auteurs die details vandaan halen.

Maar al¨lezend en levend kwam ik tot de conclusie, dat Jezus door zijn manier van spreken én leven geloofwaardig is. Hoewel ik bij veel wonderverhalen vraagtekens zet, geloof ik dat Jezus is wie Hij zegt te zijn. Ik geloof de kern van zijn "boodschap" en ben er van overtuigd dat Jezus, dat God, te vertrouwen is.

God is, zegt Jezus, onze barmhartige, liefdevolle vader en als vader is Hij, denk ik soms, even vaak machteloos als onze eigen ouders waren om in ons leven in te grijpen, maar altijd bereid ons weer aan te nemen en te vergeven...

Nog steeds zijn er veel mensen die vasthouden aan dat oude idee dat God almachtig moet zijn en wringen zich in allerlei bochten om te begrijpen waarom de "Machtige" niet ingrijpt als mensen leiden en zo evident onrecht plaatsvindt
Jezus' God laat mij niet los! Hij is mijn zekerheid, mijn houvast, als ik weer zit te tobben. Mijn geloof berust zoals ik al zei op de aanname dat Jezus was wie Hij zegt te zijn en dat Hij de waarheid sprak. Als dat niet zo is heb ik geen been om op te staan.
Maar ik kies er heel bewust voor het risico te nemen omdat het alternatief van niet geloven te armzalig is om mee te kunnen leven

Jezus zei al: gelukkig wie gelooft zonder "gezien" te hebben...
Ja, want te geloven dat er een God is, die ons liefheeft, ziet en begrijpt en vergeeft, maakt dat je leven kunt zonder te wanhopen...

Gelukkig maar

Geen opmerkingen: