donderdag 8 september 2022

Verhalen

 

Elke morgen als ik na het ontbijt met mijn koffie zit te treuzelen kijk ik genietend naar twee oxbloodrode vazen die op het kastje voor me staan. Zo perfect van vorm, dat ik het destijds niet laten kon ze te kopen. En dan staat daarnaast ook nog die groene die ik op een kunstmarktje in Zuid-Frankrijk oppikte, onweerstaanbaar mooi. Het zou de perfecte bewaarplaats voor mijn as kunnen zijn.

Mooi... Wat is mooi?

Voor mij is mooi een gevoel, het maakt me blij, ik zou er echter geen goede omschrijving voor weten. Maar als ik vertel wat ik allemaal mooi vind, dan zou je het misschien begrijpen....

Verhalen spelen een grote rol in het leven. Niet alleen in dat van kinderen, ook veel volwassenen zijn dol op verhalen. Verhalen kunnen dingen duidelijk maken die anders moeilijk uit te leggen zouden zijn, ze kunnen ons iets doen begrijpen of doen inzien... Veel van onze kennis hebben we door verhalen geleerd... Het zijn die verhalen die we allemaal kennen die ons een gemeenschap maken omdat ze antwoorden geven op de vragen naar onze herkomst en onze identiteit.  

Vertellen verhalen ons wie wij zijn, ook wie God is hebben we uit de verhalen die we over God hoorden gedestilleerd. Door de bijbelverhalen hebben we een beetje begrepen wat/wie "gelovigen" met God bedoelen.

Deze verhalen zijn al eeuwen oud en spelen vanzelfsprekend in de wereld van toen en tonen ons God zoals mensen God toen beleefden. En net zoals we dat wat een sprookje ons probeert te vertellen los zien van de wereld waarin het verhaal speelt, moeten we ook God als het ware uit de bijbelse wereldvoorstelling lospellen en hopen dat de essentie bewaard is gebleven.

 Zo is er dat verhaal hoe Gods stem Abram tegenhield, toen deze, net als iedereen in die tijd, dacht dat God wilde dat hij zijn eerstgeboren zoon moest offeren. God zei hem in plaats van zijn zoon een ram te offeren... Wat niet betekent dat God dieroffers wil, maar wel dat God mensenleven behouden wil.

En die verhalen over Mozes, die van God de opdracht kreeg de nakomelingen van Jacob, die in Egypte als slaven behandeld werden, te bevrijden en hen naar hun land terug te brengen en hoe God voorschriften gaf om met elkaar in vrede te leven... Allemaal verhalen die laten zien hoe God zich druk maakt over hoe mensen met elkaar omgaan.

 Heel belangrijk zijn vanzelfsprekend alle verhalen van en over Jezus, verhalen die ons vertellen hoe we met elkaar om zouden moeten gaan.. Bijvoorbeeld die waarin Jezus de mensen om hem heen leert dat het voor God niet het belangrijkste is dat ze gehoorzaam zijn maar dat ze elkaar liefhebben, de geschiedenis over arbeiders die in een wijngaard komen werken, waaruit we leren dat iedereen genoeg moet kunnen verdienen om te kunnen leven en het verhaal van de vrouw, die met een man sliep waarmee ze niet gehuwd was, waarmee Jezus ons leert niet over anderen te oordelen. 

En natuurlijk dat prachtige verhaal over de "verloren" zoon....

 Allemaal verhalen die vertellen dat God "goed" is, van ons houdt, niemand afwijst of veroordeelt, en van ons verwacht dat wij ook proberen zo te zijn.

Zo is God, die daarom door Huub Oosterhuis "Vriend voor het leven" genoemd wordt, omdat dat is wat God voor ons wil zijn.

 

Gelukkig maar




Geen opmerkingen: