woensdag 5 oktober 2022

Alles komt goed

 

Soms ben ik ’s avonds zo moe dat ik na het nieuws gewoon blijf zitten zappen. En zo kwam ik die avond na een hele rij TV zenders te hebben door gezapt terug op Nederland. Daar was Beste Zangers en ik hoorde Simon Blanks “I‘ll be there to hold you” zingen. Benieuwd zocht ik de tekst op en vond de oorspronkelijke Nederlandse tekst “Alles wordt goed” geschreven door Jaap Reesema voor zijn vriendin Kim… Ongeveer zo:

Ik zie je verdriet
 stil maar ik kom eraan
leg je hoofd maar op mijn schouder
ik ben er, ik blijf bij je
alles komt goed
wat er ook gebeurt
als je wereld in stort…
alles komt goed
ik ben er, ik blijf bij je
altijd

Een schitterend liefdeslied, troostend, opwekkend, moedgevend…

                        (klik op lees meer)

Wat heerlijk als je dat nog kunt geloven en overtuigend voor je lief kunt zingen. Als je elkaar vast kunt houden en elkaars tranen kunt drogen.

Oh, er zijn stellen die samen oud worden, die altijd door het lot gespaard bleven, voor wie alles altijd goed kwam. Maar je hoeft maar om je heen te kijken om te weten dat het niet met alle stellen zo gaat en dat lang niet altijd alles goed komt. Eigenlijk weten we allemaal wel dat het leven ons onverwacht voor heel onaangename gebeurtenissen stellen kan. Een ernstige ongeneeslijke ziekte of ongeval kan een leven totaal uit de baan werpen. Je hoeft geen grote fantasie te hebben om deze voorbeelden te kunnen aanvullen met andere gebeurtenissen die groot verdriet veroorzaken en relaties kunnen verstoren. Het leven wisselt onvoorspelbaar tussen heerlijk en vreselijk en als het lot dan weer zo’n gemene klap uitdeelt is het erg belangrijk of er iemand is op wie je onvoorwaardelijk aankunt.

Allemaal zijn we jong geweest, waren zelfverzekerd en tegelijk hopeloos onzeker, zochten naar houvast en vonden dat bij een vriend of vriendin, kortstondig of voor altijd. Maar niet iedereen heeft dat geluk. Ook in ons dichtbevolkte land zijn er veel eenzame mensen die overal alleen voor staan, ook als ze dringend hulp nodig hebben. En dat heus niet door eigen schuld!

Maar voor iedereen is er de vriend die we in deze stukjes Vriend voor het leven zijn gaan noemen. Een Vriend wiens stem je in je hart kunt horen, die je problemen niet voor je oplost, maar je helpt een oplossing te vinden en die één en al hulpvaardige, barmhartige goedheid is. Een Vriend die nooit iemand in de steek laat en verwacht dat ook wij niemand in de steek laten.

Gelukkig maar.


Geen opmerkingen: